tirsdag den 28. februar 2012

Efterlysning! (Eller kvinders jagt på dem selv)

Kvinde - tag en dyb vejrtrækning. Hold en pause. Kan du mærke dig selv? Formentlig ikke, for du er sikkert i gang med at finde dig selv, ligesom 98% af den danske befolkning, der har østrogenværdier der overstiger den matematiske intelligens. Det er ligesom blevet en del af den moderne kvindes agenda, at dyrke den årelange, allestedsnærværende og navlepillende sport - At finde sig selv.
Det kan tage måneder, år og for nogle et helt liv at finde sig selv. Nogen finder aldrig sig selv, men prøver i deres gøren og laden at være som alle andre, fordi de selv er væk.

Hvad går det egentlig ud på, det der "finde sig selv" - projekt? Nogle gange kan jeg godt mistænke mit eget køn for, at de skal have noget at bekymre sig over, fordi de ikke har lært, at det er ok at have det godt og være glad og tilfreds. Måske har de lært det, men tør ikke, fordi det betyder de så skal slippe kontrollen over dem selv, og lade dagens gang indvie dem i, hvad de skal opleve og erfare.
Eller udsættes for.
Og det kan da være en noget angstprovokerende affære, for en moderne østrogenbombe med humørsvingninger og kontroltrang, at gå ubekymret gennem en hel dag, uden at have en på forhånd defineret plan over, hvert et skridt, toiletbesøg og hver en smilerynke der skal styrketrænes.

Så er det nemmere at sige, at man er ved at finde sig selv, for så er man jo nødt til at tage sine forholdsregler, og passe lidt på sig selv.

Beskytte sig mod omverden, og beskytte sig mod livet.

For livet kan gøre ondt, være grimt, kvalmende, ulækkert, hæsligt og træls.
Men det vil vi gerne undgå, for vi skal helst være lykkelige, harmoniske og være den bedste version af os selv.
Vi skal i det mindste være på vej til at være det, og her kommer efterlysningen ind i billedet, for vi giver et godt indtryk, hvis vi kan vise, vi er på vej til at være noget bedre.
På vej til at finde os selv, og altså på vej til at være noget andet, end det vi er nu.

Det er ikke så mærkeligt, at mange kvinder får depressioner og har negative tanker, for det er ikke tillladt, at være os selv længere.

Hvad regner vi egentlig med? At vi finder os selv, i Yogi-te brevets visdomsord, i en selvhjælpsbog for Særligt Sensitive, én af de mange røvirriterende klogskabs-billeder fra Lifes a Bitch Quotes der florerer på facebook, eller et citat fra tidens selvudviklings-guru? 

Jo vel, det kan give utrolig god mening i øjeblikket de sandhedsgivende ord sluges i én mundfuld, og man kan synes man har fundet meningen med livet, men det er lidt ligesom at spise en skive toastbrød, en cheeseburger eller købe nye sko. Man bliver mæt og lykkelig, men tomheden kommer bragende igen,  når de tomme kalorier er forbrændt, og skoene er brugt to gange.
Og så fortsætter jagten.

Det er jo meget kækt at sidde her og gøre sig klog på, men tro mig - jeg kender det alt for godt selv, og har da også brugt en del timer og skobutik-besøg på, at søge og jage efter mig selv.  Jeg tror bare ikke på det længere.
Jeg tror ikke på, at jeg selv er en størrelse, der skal findes og tilføjes det jeg i forvejen er.

For det jeg er i forvejen, er jo godt nok. Jeg er bare ikke altid i harmoni og lykkelig, men det er også godt nok. Den bedste version af mig, er når jeg accepterer at livet også kan være grimt og hæsligt, for så behøver jeg ikke hele tiden lave mig selv og mit liv om.

Jeg kan dog blive i tvivl om, der er sider af mig selv, der i balance skal fremelskes frem for andre.
Når det yngste barn f.eks. kommer hjem fra Vikingeskibsmuseet, har skrevet familiens navne i runer og med glæde og stolthed i stemmen fremviser sedlen med mit navn.

"Se mor, jeg har skrevet dit navn med runer. Der står Mor Justesen!"

8 kommentarer:

  1. IMO handler det heller ikke så meget om at finde sig selv... men lære at mærke sig selv!

    SvarSlet
    Svar
    1. At finde sig selv, eller mærke sig selv - Potato/ potato, og alligevel ikke, for det handler jo netop om at mærke sig selv, men det glemmer mange i jagten på at finde sig selv. I stedet for at mærke hvad kroppen og intuitionen siger, så søger mange at finde svaret uden for dem selv.

      Det er så banalt - og alligevel ikke.

      Slet
  2. Fantastisk blog Lina! Du rammer total plet. Er selv en af dem der har forsøgt at finde sig selv, men nu i stedet øver mig på, at mærke mig selv, og acceptere mig selv.

    Det kan godt være svært, for en moderne østrogenbombe med humørsvingninger og kontroltrang (fedt udtryk), og jeg falder derfor stadig i fælden fra tid til anden. Ikke mindst, når jeg ikke føler jeg lever op til de standarder jeg tror jeg skal.

    Tusind tak for det her indspark Lina. Tror vi er mange kvinder der ville få det bedre, hvis vi gav lidt slip!

    SvarSlet
    Svar
    1. Selv tak for ros Malene. Og jeg kan se, at det jeg skriver gav mening for dig. Gav det så meget mening, at du følte dig nærmere dig selv?

      Slet
  3. Hvis man nu er blevet helt væk fra sig selv, fordi andre har skubbet en så meget væk fra den kerne, der hedder MIG, så er det vel OK, at lede og finde tilbage til sig selv. Dermed ikke sagt, at man skal bruge hele sit liv på at pille nullermænd i navlen. Jeg tror bare, at man nogen gange er nødt til at stoppe op og mærke, om man nu er mig, eller den som andre har gjort en til eller forventer, man er. Kender du ikke det med at man langsomt kommer til at tilpasse sig så meget (i kærlighedens navn), at man til sidst ikke kan kende sig selv?
    Derfor tror jeg, at det er vigtigt at man én gang finder sig selv, så man ved hvem man er - helt inde i kernen. Men med det kommer også erkendelsen af, at JEG er god nok som jeg er, med opvask på bordet, krummer i skufferne, tøj, der ikke bliver lagt sammen i sirlige rækker og spindelvæv, der hænger i guirlander, der får julepynten til at blegne. Det at turde vise, at JEG ikke er perfekt, ikke altid har styr på lortet... det er at være stærk og i harmoni med sig selv.

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg nikker genkendende til alt du skriver Lisbeth :) Det ER ok, men når jagten på en selv, foregår udenfor en selv, bliver det en undskyldning for at opnå virkelig selvindsigt. Den selvindsigt kræver jo, at man ser indad, og der bliver vi også konfronteret med vores skyggesider. Som jo kan være rigtig grimme, fordi vi er mennesker og mennesker bare jævnligt også er grimme.

      Jeg synes selv det har været lidt af en proces, at opdage og acceptere mine egne grimme sider, men jo mere jeg konfronterer dem, jo større chance er der for, at jeg kan holde ud at leve med dem.

      Slet
  4. Jeg synes nu, at behovet for at finde sig selv, kan være fuldt berrettiget, ikke mindst for kvinder på min alder, hvor mange af os er opdraget til at være "søde" piger, der tager os af alt og alle....

    Jeg er absolut ikke den bekymrede type og jeg har da bestemt også haft det behov.

    Efter 19 år sammen med mine børns far gik det op for mig, at jeg ikke havde levet efter mine egne værdier og skulle nu til at definere dem og finde ud af hvordan JEG fra da af ville leve MIT liv.

    Jeg tror også, det er ret typisk, at det på et tidspunkt går op for os, tidligere søde piger, at vi har brugt det meste af vores liv på primært at være der for alle andre og at vi mere eller mindre har mistet os selv og derfor får behov for at finde os selv igen :-)

    SvarSlet
  5. Det er ikke bare fuldt berettiget, men nødvendigt når man også som du, skal redefinere sit liv efter en skilsmisse.

    Jeg tror nu ikke, man behøver at have været en af de søde piger, for at have det behov. Det er helt naturligt, at vi mennesker tager hensyn og indgår kompromisser, når vi skal samarbejde med andre. Det ses jo tydeligt, når vi bliver alene og selv kan bestemme. Det er en stor kontrast, til at have været to om stort set alle beslutninger.

    Søde piger eller ej, så må de fleste mennesker lære sig selv lidt bedre at kende, når man går fra at være to, til at være 1.

    SvarSlet